J.Reviuslaan 17, 5644 TP Eindhoven | 06 515 07 375
CRH plc
CRH is een wereldwijd opererende en toonaangevende toeleverancier van bouwmaterialen met bijna 90.000 medewerkers in ruim 4.000 locaties verspreid over de hele wereld. Het hoofdkantoor staat in Dublin, het Europeers hoofdkantoor is in Amsterdam gevestigd.
Voor CRH zijn een 2-tal verschillende rollen vervuld.
Case CRH Europe Products
Context
Door een combinatie van factoren was het voor CRH noodzakelijk om een interim manager aan te trekken. Directe aanleiding was het abrupte vertrek van de CIO van CRH Europe Products eind 2013. De IT organisatie waar hij leiding aan gaf zat nog midden in een opbouwfase. Er waren grote problemen, onder meer met de kwaliteit van de dienstverlening en de financiële resultaten.
De IT organisatie bestond uit ruim 80 professionals die de dienstverlening verzorgde aan ruim 50 Europese werkmaatschappijen van CRH met in totaal 6.000 eindgebruikers. Het dienstenpakket was breed en bestond o.a. uit technische en functionele ondersteuning voor SAP (incl. Ariba en Succesfactors), MS Dynamics, Salesforce, end-user support en hosting.
Opdracht
Als interim CIO van de divisie op korte termijn verbetering brengen in de hierboven geschetste problemen en mede ontwikkelen van digitale strategie en IT support organisatie binnen nieuw organisatiemodel van CRH.
Resultaten
I.v.m. de acute problemen is met het eigen MT een plan gemaakt en uitgewerkt om het vertrouwen bij de klanten en eigen medewerkers terug te krijgen waarbij nadrukkelijk ook gekeken is naar de financiële resultaten. Samen met een aantal key-accounts is een basis IT goverance model opgezet.
Deze aanpak en de doorgevoerde maatregelen hebben o.a. geleid tot een vermindering van het aantal incidenten en verhoging van de klant tevredenheid [HvR1] scores (4,3/5) in een periode van 1-2 jaar. De IT organisatie was tevens staat om in deze periode diverse belangrijke audits (o.a. SOx) succesvol af te sluiten.
Door het opzetten van een goed georganiseerde Project Management Office is de kwaliteit van projectuitvoering aanzienlijk verbeterd. Verbetering van vaardigheden en de inzet van de juiste tooling en methodieken hebben daarin bijgedragen.
Case CRH Europe
Context
In 2015 is een IT organisatie gevormd die aansloot bij de nieuwe organisatie structuur van CRH in Europa die in 2014 was geïntroduceerd. Daarnaast werden in 2015 enkele bedrijven overgenomen van de concurrenten Holcim en Lafarge.
Binnen de divisie CRH Europe Materials was een grootschalig outsourcings traject gestart maar die had nog niet geleid tot de noodzakelijke verbetering in de dienstverlening.
Opdracht
Als interim Head of European IT Operations verder vorm geven aan de nieuwe Europese IT organisatie en haar strategie. Daarbij dienden een aantal uitdagingen op het gebied van IT sourcing en klanttevredenheid te worden opgelost. Ook moest de IT integratie van nieuwe bedrijfsonderdelen gerealiseerd worden.
Resultaten
De 2 grootste IT support organisaties binnen CRH Europe zijn vergaand geïntegreerd tot één organisatie die in totaal 11.000 eindgebruikers ondersteunden.
In nauwe samenwerking met eigen team en de betrokken sourcing partner is de dienstverlening aan ruim 5.000 eindgebruikers aanzienlijk verbeterd. Samen met deze partij en andere sourcing partners is tevens de IT support opgezet van bedrijven die recent waren overgenomen. Ook is het functioneel en technisch beheer van één van de omvangrijke SAP omgevingen binnen CRH Europa zijn weer overgenomen van een externe partij en overgedragen aan een eigen “in house” SAP competence center.